Köpvillkor

Betalning:
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Läs mer om Payson här: www.payson.se

1a. Direktbetalning Bank
Direktbetalningar via Payson: Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank.

1b. Kortbetalning
Korttbetalningar via Payson: VISA, Mastercard.

2. Paysonfaktura
Om du väljer att betala med Paysonfaktura så tillkommer en avgift med 35 kr. Betalningsvillkor är 14 dagar och fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress Du anger. För att betala med Paysonfaktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.

Vi erbjuder betalsättet "PaysonFaktura" i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 35 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om pantsättning:

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Drakbutiken köper fakturatjänsten av Payson (precis som Drakbutiken köper frakttjänsten av Posten). När din order är skickad meddelar vi Payson som mailar fakturan till dig, sen sköter Payson/SVEA  Ekonomi AB resten av fakturahantering och kontakten med dig vid frågor om fakturan (precis som Posten sköter all brevhantering efter vi postat ditt brev). Om du som fakturakund av misstag betalar direkt till Drakbutiken är det viktigt att du kontaktar Drakbutiken (för att försöka undvika förseningsavgifter för din då obetalda faktura från Payson/SVEA Ekonomi AB).

3. Bankgiro
Låg efterfrågan har gjort att jag inte köper den tjänsten längre, ökar efterfrågan så omprövar jag behovet. 

4. Postförskott
Vid önskan om postförskott tas en administrativ avgift om 120 SEK ut i förskott eftersom det tyvärr är många som aldrig löser ut sina paket. För att vi ska skicka postförskottet kommer vi även att vilja ha en bekräftelse från ett nummer registrerat på mottagande adress. Eller en förskottsinbetalning av frakt+postförskott.

Priser:
Priserna på vår webshopp anges inklusive moms om inget annat anges, vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning. Priset du får när du genomför köpet står självklart fast, förutsatt att webshoppen/hemsidan inte var hackad eller på annat vis manipulerad.

Leverans:
Sker då betalning fullgjorts samt att pengarna finns oss tillhanda. Skulle försändelsen komma i retur på grund av att adressaten är okänd eller att angiven adress inte stämmer debiteras ny fraktkostnad för att skicka varan igen. Vi förbehåller oss rätten att annullera en order, eller delar av den.

Leveranstid:
Under sommaren är det längre leveranstid, kontakta mig innan du lägger beställningen för att säkerställa att jag kan leverera om du har bråttom!

Vi postar normalt försändelserna inom 3 vardagar efter att vi kan se att betalningen kommit oss tillhanda. Målsättningen är samma vardag som betalning bekräftats. Beroende på valt fraktsätt varierar den normala leveranstiden mellan 1-4 arbetsdagar. Vid ej lagerförda kvantiteter blir leveranstiden normalt 2 -4 veckor. Det tar extra tid med Bankgiro, eftersom aldrig betalningen syns på en gång.

Fraktkostnad:
Vi tillämpar en enhetsfrakt inom Sverige 40: - (vanligt brev). Önskar du varorna skickade med försäkring och möjlighet till att spåra dem kan du välja Rekommenderad frakt.

Fraktvillkor:
Väljer du "brev" som fraktalternativ övergår ansvaret för produkten på dig som köpare då försändelsen lämnas över till Posten. Väljer du däremot "Rek. brev" är försändelsen försäkrad och skador eller ev. förlust ersätts då av Posten. Vi förbehåller oss rätten att skicka med spårbar frakt.

Fraktskador:
Vi ber dig uppmärksamma eventuella skador som kan ha uppkommit i samband med transporten, om ni misstänker skada i transporten ber vi er ta kontakt med Posten så fort som möjligt och om möjligt även bifoga bilder på skadan/paketet.

Returrätt:
Du har full returrätt i fjorton (14) dagar (inkl helgdagar). Innan du returnerar varan ber vi dig kontakta oss så får du ett returnummer (ex. via e-mail), först efter ni erhållit returnummer kan retur ske. Villkoren för retur är att varan är i nyskick och i oskadad förpackning (för varor som sålts begagnade gäller att de ska vara i samma skick som vid försäljningen) Om dessa kriterier uppnås sker full återbetalning av varans pris vid köpetillfället, OBS! återbetalning av ursprungsfraktkostnaden och fraktkostnaden tillbaka till oss kommer ej att ske. Om den faktiska fraktkostnaden till kunden översteg det kunden betalade, kommer det större beloppet att dras av. Återbetalningen sker oftast inom 2 veckor. Av oss ej beställda postförskott löses ej ut.

Reklamationer:
Om varan inte fungerar till full belåtenhet, ber vi er att först testa den på minst en annan dator. Om felet kan knytas till produkt såld av oss, ber vi er att SNARAST kontakta oss för att erhålla ett returnummer. För reklamationer som sker där inget fel konstateras, måste vi tyvärr debitera en hanteringskostnad. Reklamation av skador/defekter som åstadkommits av "yttre våld", modifierade eller kundskruvade, felbehandlade t.ex. vattenskadade produkter godkännes ej. Trasiga produkter som skickas in inom garantitiden som är behäftade med fel som ryms inom garantiåtagandet, lagas, byts ut till likvärdig eller helt ny av oss. En trasig produkt kan komma att repareras, bytas ut eller köpas åter. Det maximala beloppet som kan komma i fråga oavsett omständigheterna, är beloppet kunden betalade för varan. Vi kan aldrig hållas skyldiga för några andra kostnader. Det är viktigt att kunden testar varan och försäkrar sig om dess funktion i en icke kritisk miljö, innan användning.

Personuppgifter:
När du genomför ett köp hos oss sparas dina personuppgifter för att kunna slutföra affären med dig och erbjuda garanti. Vi kommer inte att sälja vidare eller på annat sätt marknadsföra dessa personuppgifter. Vi kommer heller inte att skicka reklam till dig såvida du inte väljer att gå med i vår e-postlista. Vid köpet där du godkänner våra allmänna villkor ingår ditt samtycke i att vi sparar dina personuppgifter. Detta enligt Personuppgiftslagen (PUL), för mer info se datainspektionens frågor och svar om personuppgifter: Datainspektionens FAQ ang. personuppgifter

Garanti:
Garantintiden är ett (1) år om inte annat anges vid köpet. Vi kan efter individuell bedömning komma att ge rabatt på en ny produkt i de fall du har en som är trasig men inte går på normalgaranti, kontakta oss för en bedömning.
Nöjd kund!


Det viktigaste är att du känner dig nöjd med vår service och produkterna, först då kan vi känna oss nöjd. Vi ber dig därför kontakta oss om du är missnöjd, så får en chans att rätta till problemet. Det gäller även om du har tips på hur vi kan förbättra oss, stora som små förslag är välkomna. Känner du dig helnöjd så gör du oss en stor tjänst om du berättar det för andra, gärna på internet. Vid all kontakt via mail är det viktigt att ni skriver en e-postadress ni använder och är noga med att det blir rätt adress, tyvärr händer det alldeles för ofta att vi inte kan svara då adressen är felaktig. Välkomna till butiken! /Patrik

 Inköp:
Några inköp av ex tjänster, reklam, material eller annat accepteras inte, varken som motköp eller separat, inga undantag. Samtliga uppkomna kostnader för att reda ut sådant, samt nedlagd tid debiteras.